Aktualitātes

03|02|2021

Konkurences padome piemēroja sodu "LDZ Cargo" par dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu

Konkurences padome (KP) 2020. gada 28. decembrī pieņēma lēmumu, ar kuru SIA "LDZ CARGO" piemērots sods par Konkurences likuma 13. panta pirmajā daļā un Līguma par Eiropas Savienības darbību 102. pantā noteiktā dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizlieguma pārkāpumu.

KP konstatēja, ka VAS "Latvijas Dzelzceļš" kapitālsabiedrība SIA "LDZ CARGO" (LDZ CARGO) kā vienīgais dzelzceļa kravu pārvadājumu pakalpojumu sniedzējs pierobežos zonā (posmos no stacijām pie Krievijas un Baltkrievijas robežām līdz stacijām Rēzeknē un Daugavpilī) ietekmēja konkurences apstākļus arī dzelzceļa kravu pārvadājumu pakalpojumu tirgū Latvijas teritorijā. Šī ietekme izpaudās tādā veidā, ka pakalpojumu saņēmēji bija spiesti pakalpojumu saņemšanai izvēlēties tieši LDZ CARGO, kas demotivēja jaunus tirgus dalībniekus ienākt tirgū, kā arī radīja nelabvēlīgus un nevienlīdzīgus konkurences apstākļus jau esošiem tirgus dalībniekiem. KP norāda, ka LDZ CARGO ekskluzīvās tiesības darboties pierobežas zonā un piemērotā cenošanas prakse attiecībā uz dzelzceļu lietošanu kopumā izslēdz vai būtiski apgrūtina konkurentu ienākšanu dzelzceļa kravu pārvadājumu pakalpojumu tirgū Latvijā. Turklāt LDZ CARGO rīcība ietekmē tirdzniecību starp Eiropas Savienības dalībvalstīm, jo starptautiskie dzelzceļa kravu pārvadājumi ir pārvadājumu daļa kopējā preču eksporta, importa un tranzīta ķēdē.

KP secināja, ka LDZ CARGO, darbojoties pierobežas zonā, saviem klientiem piemēro pārvadāšanas maksu ar dažādiem finansiāliem atvieglojumiem (maršruta atlaide, apjoma atlaide utml.), savukārt konkurenta klientiem piemēro selektīvu pieeju pārvadāšanas maksu noteikšanā, piemēram, nosakot pierobežas zonā pārvadāšanas maksu ievērojami augstāku tiem klientiem, kas ir izvēlējušies LDZ CARGO konkurentu pakalpojumus pārējā Latvijas teritorijā. Tādējādi LDZ CARGO apgrūtina konkurentu darbību Latvijas tirgū, ņemot vērā to, ka pārvadāšanas maksa pierobežas zonā nav normatīvi regulēta un faktiski ir atkarīga no LDZ CARGO izvēles. Papildus LDZ CARGO apgrūtina konkurentu darbību Latvijas tirgū arī pārvadājuma līguma izbeigšanas gadījumā, klientam mainot pārvadātāju no LDZ CARGO uz citu.

KP arī secinājusi, ka LDZ CARGO nepamatoti piemēro dīkstāves maksu par privātpersonām piederošo vagonu dīkstāvi uz koplietošanas dzelzceļiem. KP norāda, ka jebkādiem norēķiniem par vagonu lietošanu būtu jānotiek starp vagonu īpašniekiem vai to pilnvarotajiem pārstāvjiem un kravas saņēmēju vai nosūtītāju, taču LDZ CARGO nekad nav bijis pilnvarojums iekasēt dīkstāves maksu vagonu īpašnieku vārdā.

Par minētajiem pārkāpumi KP piemēroja LDZ CARGO sodu 5 694 174 eiro apmērā, kas LDZ CARGO jāizpilda solidāri ar VAS "Latvijas dzelzceļš".

Konkurences likums 21. panta pirmā daļa paredz, ka persona, kura cietusi zaudējumus konkurences tiesību pārkāpuma dēļ, ir tiesīga prasīt un saņemt no pārkāpēja zaudējumu atlīdzību, tai skaitā atrauto peļņu un procentus no dienas, kad zaudējumi radušies, līdz dienai, kad samaksāta zaudējumu atlīdzība, lai nodrošinātu tādu stāvokli, kāds personai būtu bijis, ja konkurences tiesību pārkāpums nebūtu izdarīts.


Lēmums ir pieejams:
https://lemumi.kp.gov.lv/files/documents/20210202_KP_Lemums_publiskojama.pdf


 
Sākums
 
© 2024 AZANDA & ASSOCIATES
Privātuma politika
Created:
»